Dan heb ik het natuurlijk niet over engels of nederlands. Maar over welke woorden je kiest op je website. Ga je voor humor en grapjes in je teksten of juist niet? Gebruik je, jij, u, ik, zij of wij? Praat je over jezelf alsof iemand anders het verteld? Allemaal logische vragen die in je op komen als je met je webteksten aan de slag gaat. In dit blog ga ik je hier alles over vertellen. 

In dit blog leer je:

  • Welke taal je moet spreken op je website?

  • Wanneer je kiest voor je, jij, u, ik, zij, wij?

  • De grootste valkuil in taalgebruik van bedrijven

  • Wat storytelling precies is en waarom dit zo goed werkt

Luister je liever? Luister dan de podcast hieronder. En voor de lezers gaat de tekst onder de podcast verder.

Ik kwam op dit onderwerp omdat ik een gesprek had met een klant. Zij vertelde me dat ze haar bio op insta aangepast had, omdat ze feedback kreeg van iemand die dichtbij haar stond dat door de zin die ze daar had gezet mensen misschien wel zouden afhaken. 

De zin die daar stond was: “Ik help pubers met gedrag, leerproblemen of emotionele problemen en vervelende ouders. ;-)” 

Ik stelde haar de vraag of die persoon haar klant was of gewoon een familielid of vriend. En het was dus geen klant. Ik heb haar geadviseerd die zin weer terug te zetten. Want als dit haar humor is en ze deze humor ook gebruikt als ze werkt met klanten. Dan is het juist goed om dit ook in je communicatie te doen. Ik kan me ook voorstellen dat ouders het fijn vinden als er een beetje humor bij komt als je met je puber aan de slag gaat. 

Ik moet op zulke momenten altijd denken aan vroeger toen ik een werkstuk moest maken voor school en mijn vader mij ging helpen. Hij hielp dan met het formuleren van de zinnen en kwam dan ineens met ‘in zijn totaliteit’ ergens in een zin… Dat wilde ik natuurlijk niet gebruiken, want dat waren toch niet mijn woorden. Dat zou gek zijn. Toen vond ik het al niet fijn voelen om andermans ‘taal’ te gebruiken.

Kies woorden die echt van jou zijn

Het is dus belangrijk dat je echt woorden kiest die van jou zijn. Want als jij ook humor gebruikt tijdens je werk, waarom zou je dat dan niet in je communicatie doen op je website of je social media. Dat kan juist een reden zijn om voor jou te kiezen. Want zijn houdt het luchtig met haar humor. 

Andersom zou het ook gek zijn, als jij veel humor gebruikt op je website, maar je bent van nature juist heel serieus. Dan kiezen mensen voor jou, vanwege de luchtige humoristische teksten, maar dan ben je tijdens de afspraak ineens een heel ander persoon. Dat klopt niet. Je website en daarmee ook de teksten zijn een verlengstuk van jou en je bedrijf.  

Ik noemde het al eens. maar ik ken een coach die letterlijk ”Je hebt verdomme wat te doen hier op aarde” gebruikt. Er zijn mensen die dat schelden helemaal niets vinden, die haken af. Dat is helemaal prima. Maar er haken ook super veel mensen op aan! Je kadert hiermee heel erg je doelgroep af. Daarmee wil ik niet zeggen dat we nu allemaal moeten gaan schelden. Maar ken jezelf heel goed en weet wat jouw manier van communiceren is. Dat gebruik je op je website. 

Wanneer praat je in ik of in wij-vorm?

Dit is zo’n vraag die ik heel vaak krijg. Vroeger zag je weleens dat eenmanszaken in de wij-vorm spraken op hun website, om de indruk te wekken dat je met een groter bedrijf te maken had. Dat kwam professioneler over. Tegenwoordig is dat helemaal niet meer zo. Het is ook best gek als je een bedrijf verwacht en je komt bij iemand alleen in zijn thuiskantoortje terecht. Het gaat allemaal over verwachtingen scheppen. Kijk gewoon naar je bedrijf. Werk je alleen en zet je jezelf neer als personal brand? Dan praat je gewoon in de ik vorm. Werk je met een een freelance team of heb je een bedrijf met meerdere werknemers, dan praat je in de wij vorm. Zo simpel is het.

Kies je voor je of u? 

Of je kiest voor je of voor u is vooral gebaseerd op wat je zelf doet. Voor mij voelt u afstandelijk en ik wil verbinding maken met mijn klanten. In Nederland worden we ook steeds informeler en is het ook echt geoorloofd om je te zeggen. Maar ben je een wat oudere notaris en je spreekt mensen ook altijd met u aan, dan kan het weer wel heel goed. Realiseer je wat het gebruik van je of u doet met mensen. U creëert afstand, maar wordt door sommigen nog steeds gezien als professioneel. Kijk goed naar hoe je het ook in je bedrijf doet als je contact met mensen hebt. 

Praat vanuit jezelf of praat over jezelf alsof iemand anders het verteld?

Dit vind ik altijd een hele mooie. Ik had een klant die op de over mij pagina het volgende schreef:

“Lisa de Jong was pas 7 jaar en stond al naast Simone Kleinsma op de planken.”

Maar zo kan het ook…

“Ik was net 7 jaar en daar stond ik, in de coulissen, naast Simone Kleinsma!”

Wat spreekt meer aan? Dat laatste toch? Dat is storytelling. Door de manier van schrijven word je helemaal meegenomen in het moment. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik zag mezelf daar bijna staan omhoog kijkend naar Simone Kleinsma. Dat is dus wat Storytelling doet. Dit zorgt voor betrokkenheid van je lezers. En daarmee ook voor verbinding met jou. En verbinding zorgt uiteindelijk weer voor verkopen. 

Dus neem mensen mee in leuke anekdotes of visualiseer op een vertellende manier hoe het zou zijn als jouw klant het resultaat behaald wanneer hij of zij met jou gaat werken. 

Gebruik niet teveel vakjargon (wat is vakjargon?;P)

Stel ik ben websitebouwer en ik vertel je dat ik je help met CMS, CSS en HTML. Dan haak jij af, want jij hebt geen idee. Maar als ik je vertel dat ik een mooie website voor je kan bouwen, dan haak je aan. Dus weet goed wat jouw klant wel weet en wat niet. Dit blijft altijd opletten geblazen, want je ontwikkeld daar op een gegeven moment een beetje een blinde vlek voor. Zo denk ik dat de meeste mensen tegenwoordig wel weten dat je hosting en een domeinnaam nodig hebt voor je website. Maar ik krijg nog super vaak de vraag wat hosting nou precies is. 

Conclusie van dit hele stuk. Gebruik echt je eigen woorden. Zorg dat de teksten op je website en je social media een goede vertaling zijn van jou en je bedrijf. Zodat het beeld wat ze daardoor van jou krijgen ook echt klopt met de werkelijkheid. Alleen dan trek je de klanten aan die bij je passen en dat zorgt er echt voor dat werken niet als werken voelt, maar als moeiteloos. Want je kan echt 100% jezelf zijn!

Geen idee hoe je goede teksten schrijft voor je website?

Geef je dan op voor de interesselijst voor de workshop over de inhoud van je website. In 1 dag leer je precies hoe je jouw website zo krigjt dat hij ook echt gaat zorgen voor klanten.