Ik heb super veel website checks gedaan en de voornaamste vraag die ik kreeg tijdens zo’n check. Kun jij zien wat er niet gaat op mijn website? Want ik ben nu al even online, ik krijg best wat bezoekers, maar ik verkoop weinig tot niets. En het gaat bij al die ondernemers vaak op dezelfde punten mis. Ik de 5 meestvoorkomende voor je in dit blog geschreven. Wellicht herken je er een paar en kun je dat aanpakken op jouw website. 

1. Jouw potentiële klant heeft nog niet voldoende van je gezien
Een persoon heeft gemiddeld 7 keer nodig om iets van je te kopen. Dus hij of zij moet je 7 keer voorbij hebben zien komen, voordat ze overstag gaan. Dit gaat natuurlijk over zichtbaar in je marketing bijvoorbeeld als je social media marketing inzet. We weten allemaal inmiddels dat we zichtbaar moeten zijn op social. Waardevolle tips en inzichten delen, helpt om een stukje vertrouwen op te bouwen. Dit moet je ook op je website doen. Want wanneer iemand na een waardevolle post op je website komt en daar staat vervolgens alleen jouw aanbod, misschien zelfs zonder foto’s van jou, dan helpt dit niet echt mee. Ook op je website moet je waardevolle tips en inzichten delen. Vertel je persoonlijke verhaal met foto’s van jou, zodat ze echt zien met wie ze te maken hebben. Misschien heeft jouw klant dan wel een of twee keer minder nodig voordat hij/zij gaat kopen. 

2. Je raakt jouw potentiële klant niet.
90% van de mensen koopt op basis van emotie. Wist jij dit? 90% is echt super veel! Dus dat jouw website en marketing emoties oproepen bij jouw potentiële klant is super belangrijk. Zo koopt de ene klant omdat ze heel veel pijn voelt, de ander omdat er een mega groot verlangen is. Het is dan ook belangrijk om deze twee op verschillende plekken te benoemen. Maar soms is de doorslag ook een stukje verbinding met jou, doordat je een herkenbaar verhaal deelt. 

Dit is 1 van de punten waar het meestal fout gaat. We zijn te informatief, we raken niet met onze teksten en het beeld. Hoe is dit bij jouw website? Ik heb een hele mooie oefening in #2 van de Dream Brand podcast, waardoor jij jouw ideale klant echt aanspreekt op zijn of haar gevoel. Absoluut een aanrader om die oefening te gaan doen. 

3. Jouw potentiële klant ziet jouw waarde nog niet
Deze heeft wel wat overlap met 1. Eigenlijk overlappen alle punten elkaar wel. Hoe je kun je jouw waarde laten zien? Door de mensen al kleine tips & tricks te geven waardoor ze al echt een beetje geholpen zijn. Dat kan je doen doormiddel van een blog, gratis download of een mini video training. Zo laat je zien wat je waard bent. Vergelijk het maar met het kaasblokje dat je aangeboden wordt in de supermarkt. Zij hopen natuurlijk dat je het lekker vindt en dat je een heel blok koopt. Zo werkt het ook met waarde delen.

4. Jouw potentiële klant vertrouwt je nog niet voldoende. 
Mensen kopen natuurlijk alleen als ze er vertrouwen in hebben dat jouw product of dienst ook echt werkt. Maar hoe zorg je nou voor vertrouwen? Dat kan dus door waardevolle inzichten te delen zoals hierboven beschreven. Je zou je successen kunnen benoemen. “Al 10.000 deelnemers gingen je voor!” Of “Bestseller auteur”. Zijn natuurlijk prachtige successen die je kan benoemen. Maar wat eigenlijk nog beter werkt (en daar hoef je geen duizend mensen voor geholpen te hebben of bestseller auteur voor te zijn) is het plaatsen van reviews. Want jij kan wel zeggen dat je de beste bent, maar een ander kan dat natuurlijk veel beter over jou zeggen. Mensen horen graag ervaringen van anderen.

Je hoort bovenstaande vast niet voor het eerst. Toch zag ik tijdens de website checks die ik afgelopen jaar deed (en dat zijn er heel veel) nog maar weinig reviews op de websites staan. Ik zie dat de kracht ervan nog enorm onderschat wordt. Maar weet dus dat mensen alleen kopen als ze vertrouwen in je hebben, ga ze dat vertrouwen geven. Vraag reviews aan je klanten, niet aan een paar, maar aan al je klanten. En doe er dan ook echt wat mee. Plaats ze op je website, deel ze op je socials. Je zult zien dat dit ervoor zorgt dat mensen sneller zullen kopen.

Wil je graag weten hoe je echt goede reviews krijgt? Check dan even dit blog: Hoe krijg je steengoede testimonials?

5. Jouw potentiële klant weet niet wat hij moet doen op jouw website en haakt af. 
Ik luisterde laatst een podcast van iemand die ik steengoed vond. Ik wilde zo graag meer, dat ik direct naar de website ging. Toen ik op de website was, kon ik helemaal niet vinden wat ik zocht, het was een beetje een rommeltje. En ik merkte dat ik afhaakte. Zo zonde, want ik had echt interesse. 

Ik analyseer mezelf altijd. Ik kijk dan wat er gebeurde en waarom ik afhaakte. Dat vind ik zelf zo leerzaam. Doordat het me te ingewikkeld werd om iets te kopen, haakte ik af. Conclusie… maak het je klanten zo makkelijk mogelijk om te kopen. Dit zag ik ook vaak gebeuren tijdens de website checks. 

Maar hoe maak je je website overzichtelijk en hoe zorg je ervoor dat bezoekers niet afhaken?

  • Zorg voor een behapbaar aanbod: Hoe uitgebreider jouw aanbod, hoe lastiger het wordt voor mensen om te kiezen. Probeer per doelgroep 1 aanbod met wellicht 1 of 2 afgeleiden daarvan te plaatsen. Zoals ik bijvoorbeeld met mijn website templates. Je kunt een template kopen en het helemaal zelf doen, maar ik bied ook nog een groepsworkshop en een 1op1 VIPdag erbij aan. Voor je aanbod geldt echt de regel ‘Less is more’.
  • Niet teveel verschillende Call to Actions per pagina: Op 1 pagina zou je bijvoorbeeld een koop knop kunnen zetten en een contact opnemen knop of formulier. Verder geen andere call to actions. Dan wordt het onoverzichtelijk en wordt het verwarrend wat jij van ze wil. Op een aanbodpagina zou je in principe maar 1 doel moeten hebben, dat is het verkopen van je product. Hoe doe je dat? Door een koopknop te plaatsen en als ze er niet uitkomen een contact mogelijkheid. 
  • Bied de informatie op verschillende manieren aan: een beetje tegenstrijdig met de bovenste twee, maar hier bedoel ik dat de een graag een video kijkt, de andere graag teksten leest, een ander weer graag scant, dus bullets fijner vindt. Houd rekening met verschillende types, zodat iedereen de info ook kan vinden. En uitgenodigd wordt tot lezen of kijken. 
  • Begeleid de bezoeker door de website naar de aankoop: Zorg dus voor een logische opbouw van je pagina’s. Een logische opbouw is bijvoorbeeld: Begin met het benoemen van de pijn/verlangen, dan jouw oplossing en het resultaat, dan een stukje over jou, vervolgens reviews, tips en freebies en als laatste een call to action. Hier vind je ook meer tips over in mijn blog over salespages
  • Maak contact opnemen makkelijk, voor het geval ze er nog steeds niet uitkomen: Ik doe zelf op iedere pagina een Call to Action voor contact opnemen. Het is namelijk fijn als jouw bezoeker er toch niet uitkomt en ze dan vervolgens niet te zoeken naar contact. 

Deze bij punten zorgen voor overzicht en duidelijkheid. je maakt het je bezoeker makkelijk om een aankoop te doen. 

Dit zijn dus de meestvoorkomende fouten op websites, waardoor jouw bezoeker afhaakt en jij dus niet verkoopt. Welke van deze punten kun jij nog verbeteren? Ik ben heel benieuwd. Hieronder vind je nog een podcast waarin ik bovenstaande punten nog eens uitgebreid bespreek. 

Heb jij een website, maar werkt hij niet meer voor je? Heb je geen idee hoe je bovenstaande punten in jouw huidige website kan verwerken?

Neem dan eens een kijkje bij mijn website templates. Ik heb deze helemaal volgens bovenstaande punten ontworpen. Scheelt jou een hoop gedoe!