“Wil jij weer in je kracht staan? Samen komen we tot de kern en zorgen we ervoor dat je nu echt next level kan gaan!” Snap jij wat hierboven staat? Of misschien kan je hier wel een invulling aan geven, maar dat is jouw interpretatie. Ik interpreteer het misschien weer heel anders. Maar ik voel er vrij weinig bij. Voel jij er iets bij als je dit leest? Toch zijn dit de teksten waar je mee doodgegooid wordt tegenwoordig.

In deze video geef ik je nog meer concrete voorbeelden en geef ik je tips hoe je nou echt aan de exacte woorden van je klant komt. Zodat je potentiële klanten echt aanspreekt en, je raadt het al… ze ook sneller klant zullen worden.

In dit blog:

  • Ik geef voorbeelden van vage woorden, te fancy taalgebruik en onhandige metaforen
  • Ik leer je hoe je achter de echte woorden van jouw potentiële klant komt. 

Bekijk de video of lees het blog onder de video. Luister je liever? Check dan de podcast

“Wil jij weer in je kracht staan? Samen komen we tot de kern en zorgen we ervoor dat je nu echt next level kan gaan!”

Als mijn klanten dit soort dingen op hun website zetten stel ik ze altijd 1 vraag:
Is dit wat jouw klant denkt als ze wakker wordt? Is dit letterlijk het verlangen van jouw klant?

Niemand staat toch op en denkt:
“Ik heb zoveel behoefte om weer in mijn kracht te gaan staan. Echt tot de kern te komen, zodat ik daarna next level kan gaan!”

Wat iemand wel kan denken:
“Ik heb het idee dat iedereen me waardeloos vindt, terwijl ik zoveel meer in me heb dan ik nu laat zien!”

Dit is veel specifieker. En omdat het echt gedachtes kunnen zijn van jouw klant, zullen deze woorden veel meer aanspreken. Deze voel ik in ieder geval wel.

Dit is een voorbeeld waarin algemene woorden gebruikt woorden. Maar het gebruik van ‘dure’ woorden is ook vaak een valkuil waarin getrapt wordt. De woorden ‘Hogere conversie’. Als ondernemer heb je er vast wel eens van gehoord, misschien gebruik je ze ook wel. Maar het zijn hele chique woorden voor wat de meeste mensen gewoon ‘meer verkopen’ of ‘meer klanten’ noemen. En dat zijn de woorden die we echt denken. Waar we ook zoeken in Google. Dus het is veel slimmer om die woorden te gebruiken in je teksten. Grote kans dat meer mensen je begrijpen en dat je beter gevonden wordt online.

Maar ook het gebruik van metaforen raad ik je sterk af.

‘Voel jij je gevangen als een vogeltje in een kooitje? Het klinkt misschien bijna poëtisch, maar omdat het niet de woorden zijn die je echt denkt, voel je ze niet. En je snapt ongetwijfeld dat dit al helemaal geen woorden zijn waar we op zoeken. 

Nog meer meer zinnen die ik regelmatig voorbij zie komen:

“We komen tot de kern!” 

“Laten we next level gaan”

“Heb jij behoefte aan meer zingeving?”

Allemaal zinnen die we misschien wel begrijpen, maar het zijn geen zinnen die we letterlijk denken. Mocht jij 1 van deze zinnen gebruiken voel je vooral niet aangevallen. Jij bent echt de enige niet. Ik zie ze zo vaak voorbij komen. Wat ik hiermee wil is je alleen maar het inzicht geven dat het makkelijker kan. Je hebt juist geen fancy zinnen of mode woorden nodig om op te vallen bij jouw doelgroep. Woorden en zinnen die jouw klant raken, die heb je nodig. En die zijn juist heel erg simpel. 

Ik moet altijd denken aan een liedje van Frank Boeijen, ‘Zeg me dat het niet zo is’. Zo simpel, maar deze woorden voelen we toch allemaal. 

Hoe kom je nou aan de woorden van je klant? 

Je kunt bijvoorbeeld de aanvragen van je klanten erbij pakken. Welke woorden gebruiken zij letterlijk? Zo kreeg ik een keer een mailtje met de zin: “Ik stuur mensen liever naar mijn Social media dan naar mijn website. Ik schaam me voor mijn website!” Die gebruik ik nu ook in mijn communicatie. Want zij is niet de enige van wie ik dit gehoord heb.

Heb je nou nog geen aanvragen, dan kun je zelf een onderzoek starten via Social media bijvoorbeeld. Vraag gewoon of er onder jouw volgers een vragenlijstje in willen vullen. 

Maar je kan ook mensen in je omgeving vragen. 

In een workshop die ik laatst gaf zat een VA die die ondernemers helpt met het maken van e-mails en content creatie in Canva. Toevallig zat er ook iemand in de workshop die haar doelgroep zou kunnen zijn. Dus ik vroeg de laatste wat zij denkt als zij het programma Canva opent om content te gaan maken. “Help, waar begin ik!” 

Dus de VA zou daar op haar website van kunnen maken: “Je weet dat je online zichtbaar moet zijn en probeert je te verdiepen in die systemen, maar zodra je eraan begint denk je, help, waar begin ik?”

En dat zijn de letterlijke woorden van haar potentiële klant. 

Conclusie, gebruik dus geen fancy zinnen of dure modewoorden en al helemaal niet teveel metaforen… want je raakt je klant juist veel meer door de echte woorden te gebruiken die ze denken.

Zo wordt een tekst schrijven toch al veel makkelijker?

Mocht je hulp nodig hebben op dit vlak, dan kun je altijd een Pick my Brain call boeken via deze link. 

Succes!!

Verder lezen? Check de best gelezen berichten

Wat is een goede menustructuur voor je website?

Wat is een goede menustructuur voor je website?

Wist je dat bijna 40% van de website bezoekers afhaakt als het menu op je website onduidelijk is? Het is super belangrijk om een goede navigatiestructuur op je website te hebben. Een menu dat direct in beeld is en dat de bezoeker meteen begrijpt. Als jouw bezoekers er...

Hoe maak je een goed salespage? + GRATIS: Salespage format

Hoe maak je een goed salespage? + GRATIS: Salespage format

Wat is een goede tekstopbouw voor je salespage of website? Ik merk dat veel van mijn klanten het lastig vinden om hun website goed op te bouwen qua tekst. De ene klant wil veel teveel vertellen, sommigen gebruiken veel te veel bullets en anderen veel te uitgebreide...

Hoe krijg je steengoede testimonials?

Hoe krijg je steengoede testimonials?

Ik zie het zo vaak op websites. “Ze is zo lekker spontaan” of "hij wist precies wat ik wilde" is nietszeggend. Heel lief dat het wordt gezegd, maar geen reden voor een bezoeker van jouw website om jouw product of dienst te kopen. Hoe krijg je dan wel testimonials waar...