Ik zie nog te vaak dat mensen het vliegtuig verkopen in plaats van de bestemming. Je vertelt wat je doet en hoe het werkt, in plaats van wat het je klant nou eigenlijk oplevert. Als ik de quote uit de titel benoem (die ik overigens niet zelf verzonnen heb… maar wat wel zo ongeveer mijn lijfspreukgeworden is :P), dan snap je het wel toch? Althans dat denk je… Want toch blijft het in de praktijk vaak moeilijk om zelf toe te passen. Ik gaf onlangs een workshop waarin ik toch nog wel wat blinde vlekken tegenkwam.

In deze video geef ik je concrete voorbeelden van wat er niet helemaal goed ging en hoe je het beter kan doen.

In dit blog:

  • Ik leg je uit wat ik met de quote bedoel.
  • Klantvoorbeelden waarin ik je laat zien wat er fout ging en hoe het wel moet. 
  • Leer ik je dat focussen op resultaat niet alleen voor je hoofdproduct geldt 

Bekijk de video of lees het blog onder de video. Luister je liever? Check dan de podcast

Nog even een keer in het kort wat ik er precies mee bedoel.

Ik ben zelf onlangs naar Portugal geweest met het vliegtuig. Als je mij alleen de vliegreis zou verkopen, dan zou ik afhaken. Ik ben namelijk niet zo’n held… Maar ik wil wel heel graag naar Portugal en daar ben je wel heel snel met het vliegtuig.

Laat je mij plaatjes van Portugal zien, dan word ik enthousiast end an neem ik die vliegreis op de koop toe, zeg maar.

Dit geldt ook voor afvallen. Ga je mij vertellen wat voor traject het is en hoe het werkt, dan denk ik: “Laat maar zitten”. Want ik heb echt geen zin om te starten met zo’n traject. Sterker nog… daar zie ik enorm tegenop. Zou jij je alleen maar daar op focussen. Dan wil ik niet kopen. Maar focus jij je op dat slanke lichaam, dan neem ik dat vervelend traject op de koop toe. 😉

Dus in jouw promotie moet je vooral de focus hebben op waar je klant naar toe gaat (het resultaat), als hij of zij gebruik maakt van jouw product of dienst.

Zo is het wel duidelijk toch? Maar het is voor je eigen business soms nog best moeilijk. Zoals ik al zei gaat het bij mij ook nog weleens mis.

Een paar voorbeelden die ik laatst tegenkwam tijdens een workshop. Dat maakt het wellicht iets beeldender.

ESCAPEBOX: Dé perfecte match als je op zoek bent naar een unieke werkvorm
tijdens een brainstormsessie, een workshop, een visie & missie sessie
of een teamverbindend moment!

Op het eerste gezicht niets mis mee toch? Maar ik zal hem even ontleden volgens het vliegtuig/bestemming principe.

Vliegtuig: Escapebox, unieke werkvorm tijdens een brainstormsessie
Bestemming: Komt er niet echt in terug, een klein beetje in het woord teamverbindend.

Dus de bestemming moet er nog aan toegevoegd worden. Wat levert de escapepost op? Wat is het resultaat? Daar draait het om. Dat is waarom mensen dit bij je zouden kopen. Dan krijgt jouw product waarde voor jouw doelgroep.

ESCAPEBOX: Dé perfecte match als je op zoek bent naar een unieke werkvorm
tijdens een brainstormsessie, een workshop, een visie & missie sessie
of een teamverbindend moment om echt eens out of the box te denken en nieuwe, frisse ideeen te krijgen.

Ik weet natuurlijk niet precies wat het oplevert, dat weet mijn klant ongetwijfeld veel beter, maar dit is puur een voorbeeld.

En het focussen op het resultaat gaat verder dan alleen je hoofdproduct. Tijdens een 1 op 1 momentje met Iris zagen we bij haar ook nog wat verstopte vliegtuigen zonder bestemming.

Bij haar online training krijg je namelijk allemaal extra’s. Maar zelfs extra’s moet je nog ‘verkopen’. En die krijgen pas echt waarde als je vertelt wat het je oplevert.

Dit zag ik bij een andere klant haar opsomming over wat je krijgt bij aanschaf van haar online training.

Extra: E-book tussendoortjes
Extra: Groente & fruit tafelkaartjes

Je klant kan er wellicht zelf een invulling aan geven in zijn/haar hoofd, maar het wordt veel waardevoller als je direct vertelt wat het oplevert

Extra: E-book tussendoortjes, waarin je precies leert hoe je kind gezonde tussendoortjes gaat eten.
Extra: Groente & fruit tafelkaartjes, om je kind spelenderwijs te stimuleren meer groente en fruit te eten aan tafel.

Zie je het verschil? Deze mensen zijn hierin echt niet de enige hoor. Ik zie dit super vaak gebeuren op sites en in marketing.

Stel jezelf continu de vraag: ‘Wat levert het mijn klant op als ze mijn product gebruiken?’ ,“Wat levert het mijn klant op als ze dit e-book hebben gelezen?’, ‘Wat levert het mijn klant op als ze hier een weekendje verblijven?’, Wat levert het mijn klant op als ze van mijn diensten gebruik maken?’

Als je dat steeds in je achterhoofd houdt als je content gaat maken, voor je website, voor je socials ter promotie van je product of dienst, maar dus ook ter promotie van je e-book, blog of podcast. Dan zul je zien dat je veel meer respons krijgt.

 

Hopelijk is dit nu nog een beetje helderder. En… heb jij ook nog een blinde vlek? Laat je het me weten in de comments? Heb je nog vragen, laat dan ook gerust een reactie achter.

Verder lezen? Check de best gelezen berichten

Wat is een goede menustructuur voor je website?

Wat is een goede menustructuur voor je website?

Wist je dat bijna 40% van de website bezoekers afhaakt als het menu op je website onduidelijk is? Het is super belangrijk om een goede navigatiestructuur op je website te hebben. Een menu dat direct in beeld is en dat de bezoeker meteen begrijpt. Als jouw bezoekers er...

Hoe maak je een goed salespage? + GRATIS: Salespage format

Hoe maak je een goed salespage? + GRATIS: Salespage format

Wat is een goede tekstopbouw voor je salespage of website? Ik merk dat veel van mijn klanten het lastig vinden om hun website goed op te bouwen qua tekst. De ene klant wil veel teveel vertellen, sommigen gebruiken veel te veel bullets en anderen veel te uitgebreide...

Hoe krijg je steengoede testimonials?

Hoe krijg je steengoede testimonials?

Ik zie het zo vaak op websites. “Ze is zo lekker spontaan” of "hij wist precies wat ik wilde" is nietszeggend. Heel lief dat het wordt gezegd, maar geen reden voor een bezoeker van jouw website om jouw product of dienst te kopen. Hoe krijg je dan wel testimonials waar...