Call to actions, wat zijn het, hoe bepaal je ze en hoe zet je ze goed in op je website?

Je hebt er vast weleens van gehoord. Of niet, dan is het super belangrijk dat je even verder leest, want ze zijn onmisbaar op je website en eigenlijk in je totale marketing. Zonder call to actions zul je weinig verkopen. Daarom neem ik je in dit blog mee in wat het precies is en hoe je het juist inzet.

Wat is een call to action?

Een call to action (ook weleens afgekort als CTA) is niets meer dan de actie die jij wilt dat jouw websitebezoeker neemt.  Het is super belangrijk dat je de call to action helder hebt voor jouw website, zodat jouw bezoeker weet wat hij of zij moet doen. Heb je dit niet helder, dan kunnen bezoekers afhaken en loop jij inkomsten mis. 

Het is belangrijk dat je 1 duidelijke call to action op je website hebt. Dat wil niet zeggen dat er niet meerdere call to actions op je website kunnen staan, maar er moet een hoofdfocus zijn naar 1. Want als je er teveel op hebt staan en ze allemaal even belangrijk maakt, dan weet de bezoeker niet wat hij moet doen en zal ook dan weer afhaken. Je moet bezoekers echt door jouw website heen begeleiden naar die belangrijkste call to action. 

Maar hoe bepaal je dan de belangrijkste call to action?

Stel jezelf dan de volgende vragen. 

Vraag 1: Wat is het belangrijkste doel van je website?

Waarschijnlijk is dit voor jou het verkopen van jouw product of dienst. Dat betekent niet dat dan de koop knop de call to action moet worden. Want mensen kopen niet direct, daar gaat wat tijd aan vooraf. Ze willen jou en je werkwijze vaak eerst leren kennen. 

Vraag 2: Wat is de makkelijkste manier om dit doel te bereiken?

Mijn klanten zeggen weleens dat als ze hun potentiële klant eenmaal 1 op 1 spreken, dan halen ze ze wel binnen. Dan is dus de makkelijkste manier om te verkopen een 1 op 1 gesprek, dus moet je zorgen dat je jouw klant zo laagdrempelig mogelijk uitnodigt voor een 1 op 1 gesprek. 

Maar heb je bijvoorbeeld een online training en wil je opschalen? Dan is 1 op 1 juist niet interessant. Wellicht heb je dan een gratis download zoals een e-book of videotraining met wellicht een e-mail tunnel erachteraan en kun je die als hoofd call to action gebruiken. 

Dit laatste doe ik zelf. In mijn funnel heb ik wel weer een vraag gesteld, waardoor ik 1 op 1 in contact kom met oprecht geïnteresseerden. Wil je weten welke vraag dat is, check dan even bij mijn podcasts #18 Dit is de meest simpele en effectieve tunnel die er is. Daarin vertel ik hier meer over.  

Verplaats je altijd in jouw potentiële klant. Waar zijn zij naar op zoek? Hoe kun je ze het beste helpen in hun besluit tot aanschaffen, ja of nee? Denk daar altijd goed over na bij het maken van call to action. 

1 Hoofd call to action betekent dus niet dat er niet meer call to actions op je website zullen zijn, maar de focus ligt wel op die ene.

Voor je totale site bekijk je per pagina wat de belangrijkste call to action moet worden. Dit doe je weer op dezelfde manier als hierboven. 

Enkele voorbeelden: 

Home

Deze heeft natuurlijke meerdere call to actions, want jouw homepage is een doorklik pagina. Je ziet allemaal high lights van vervolgpagina’s die uitnodigen om door te klikken via de knop die daarbij staat. Het doel van die pagina is dus, mensen door de site heen begeleiden. Wat is de makkelijkste manier? Kleine stukjes tekst, met een directe link naar die pagina. En als jouw hoofd call to action is mensen uitnodigen voor een 1 op 1 sparringsessie, laat deze call to action dan op meerdere plekken terugkomen. Direct in of onder de header, tussendoor en ermee afsluiten bijvoorbeeld

Aanbod

Heb jij een groot aanbod, dan kan een tussenliggende aanbod pagina met het totale overzicht goed voor je werken. Een coach heeft bijvoorbeeld een online training, groepscaching en 1 op 1. Op deze pagina zet je de 3 opties naast elkaar met de voordelen van elk en een doorklik knop. Wat is het doel van deze pagina? Mensen een overzicht bieden van het aanbod, waardoor ze een richting kunnen kiezen. Dat betekent dus dat er verder geen andere poespas op die pagina moet komen, houd het zo clean mogelijk, geen afleiding van het doel van de pagina. Je zou wel onder het aanbod een hoofd call to action kunnen plaatsen gericht op die keuze. “Weet je niet wat het beste bij jou past? Plan een call in en ik adviseer je…”

Salespage

Een echte salespage heeft natuurlijk als doel om te verkopen, dus daar ligt de focus wel op de koop knop. Plaats meerdere koopknoppen op de salespage. Ook hier kun je onderaan een contact CTA plaatsen, maar dan gericht op deze pagina. In mijn geval bijvoorbeeld: “Twijfel je of de templates iets voor je zijn? Plan een gesprek in en ik geef je digitale rondleiding…”

Blog

In een blog zouden meerdere call to actions leading kunnen zijn. Je kunt doorkliks maken in de tekst naar relevante andere blogs, zoals ik hierboven deed. Maar je kan ook eindigen met een klein aanbod. Ik heb bijvoorbeeld een blog waarin ik 5 brandingfouten bespreek. Aan het einde zou ik natuurlijk een aanbod kunnen doen aan de mensen die hulp nodig hebben bij hun branding of ze in willen stappen in mijn training ‘Ontwerp je eigen Dream Brand’. Maar ook hieronder, zou ik kunnen eindigen met een uitnodigen voor een strategiesessie. “Wil je hulp bij jouw branding? Plan een vrijblijvende call in en ik geef je al direct 3 tips om te verbeteren… “  

Zo kun je dus elke pagina die je maakt invullen. Wat is het doel van de pagina? En wat is dan een call to action die daarbij past om dat doel te bereiken. 

Voorbeelden van call to actions

  • Lees meer
  • Ja, ik wil meedoen!
  • Ik wil meer weten!
  • Download gratis
  • Neem contact op
  • Koop nu
  • Deel dit
  • Schrijf me in

En zo zijn er nog veel meer. Gebruik wel een actieve zin. Een knop met alleen ‘aanbod’, werkt minder goed dan een knop met ‘naar het aanbod’ of ‘meer weten’

Wat is de juiste vormgeving van een call to action?

Nu heb je de call to actions bepaald, maar dan is het nog de kunst om ze zo op je website te zetten ,dat er ook nog op geklikt gaat worden. Vormgeving is hier ook echt een doorslaggevende factor. 

Hier moet je op letten:

  • Gebruik echte knoppen voor je belangrijkste CTA’s. Soms is zie ik een tekst die clickable is gemaakt. Die valt natuurlijk veel minder op. Dus voor de hoofd call to action een duidelijke knop. Links die in een tekst staan kunnen prima tekst blijven.
  • Zorg het liefst voor een contrasterende kleur voor je knop, of juist licht of donker, maar in ieder geval onderscheidend genoeg ten opzichte van de rest van je vormgeving, zodat de knop opvalt. 
  • Zorg voor een duidelijk leesbare letter. In tegenstelling tot titels werken hoofdletters hier wel weer heel goed. Het geeft een bepaalde strakheid en daardoor wordt de knop nog opvallender. Zorg er wel voor dat er wat meer ruimte tussen de letters is, daar wordt de tekst weer beter leesbaar van. Gebruik dus absoluut geen handgeschreven letter in de knoppen. Ook de tekst die boven de knop komt moet leesbaar zijn, daar dus ook liever geen handgeschreven letter. Die mag je waren voor sfeerteksten. 
  • Gebruik veel witruimte rond de knop. Door witruimte er omheen te houden valt je knop extra op.
  • Zorg ervoor dat er maar 1 call to action in je zichtveld zit. Het veld dat in 1 oogopslag zichtbaar is op je telefoon of desktop. Als je er bijvoorbeeld twee naast elkaar zou zetten, dan kan het al weer verwarrend werken. 

Dit geeft nog eens extra stimulans om op de call to action te klikken. 

Om ervoor te zorgen dat mensen ook echt gehoor geven aan jouw call to action kun je bijvoorbeeld nog iets extra’s geven. Zoals ik eerder al schreef, “Plan een strategiesessie en ik geef je direct al 3 tips waar je mee verder kan”. Daarmee motiveer je jouw klant nog meer om ook die afspraak in te plannen. Of als je iets verkoopt, dan kun je bijvoorbeeld schaarste creëren door te zeggen, de eerste 10 krijgen bonus X. Het is sowieso belangrijk om je teksten aan te laten sluiten op de pagina’s. Een call to action als ‘ Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek’ is natuurlijk veel algemener dan een tekst als ‘Twijfel je of programma X bij je past? Plan dan een call met mij in en dan kunnen we kijken of het een match is”.

 

Dus, samengevat…

Het is mega belangrijk om goed na te denken wat jij wilt bereiken met je website. En niet alleen met je website, maar dus ook met een mail die stuurt, een post die je schrijft of een podcast die opneemt. Dus wat is het doel van je marketing? Dan kun je bepalen welke call to action eraan gehangen kan worden.  

Hoe makkelijker je het voor jouw bezoeker of lezer maakt, hoe eerder ze zullen doen wat jij wilt. 

En nu over naar mijn eigen call to action… ;-P

Heb jij een website, maar het idee dat die call to actions helemaal niet meer kloppen? Heb je geen idee hoe je bovenstaande punten in jouw huidige website kan verwerken? En denk je aan een nieuwe?

Neem dan eens een kijkje bij mijn website templates. Ik heb deze helemaal volgens bovenstaande punten ontworpen. Scheelt jou een hoop gedoe!